Geef je heftruck een tweede leven
Nieuwe A-merk-heftrucks kosten tegenwoordig al snel boven de € 55 000, terwijl klanten én wetgeving steeds luidere duurzaamheidseisen stellen. Reconditionering biedt een uitweg: tot 50 % lagere investering en 60 % minder CO₂ zonder in te boeten op veiligheid of prestaties. In dit artikel legt monteur Davy Vanhoudt (35 jaar ervaring) uit hoe het werkt en waar je op moet letten.
Wat is reconditionering?
Reconditionering is het volledig demonteren, herstellen en upgraden van een gebruikte heftruck zodat hij technisch en optisch weer als nieuw functioneert – inclusief laadcapaciteit, veiligheid en garantie.
In tegenstelling tot gewoon onderhoud worden álle kritieke systemen gecheckt en preventief vernieuwd. Daarbij gaat het om motor of batterijen, hydraulica, aandrijflijn, mastgeleiders en veiligheidselektronica.
“Na reconditioneren staat de teller technisch weer op nul, maar blijft de prijs op de helft,” zegt Davy Vanhoudt .
Reconditioneren vs. groot onderhoud
Aspect | Groot onderhoud | Reconditionering |
---|---|---|
Inspectie | Basisfilters & olie | 30-punten volledige diagnose |
Demontage | Beperkt | Chassis, mast en assen los |
Vervanging | Alleen directe slijtage | Alle slijtdelen + preventief |
Lak & uiterlijk | Ongewijzigd | Epoxyprimer + 2K-lak, nieuwe stickers |
Doorlooptijd | ± 1 dag | 2–4 weken incl. keuring |
Kort gezegd: onderhoud behoudt de huidige staat; reconditioneren zet de heftruck terug op fabrieksniveau.
Het 7-stappenproces
-
Intake & 30-punten-check – gebruiksprofiel inventariseren, storingshistoriek analyseren, 30 kritieke metingen uitvoeren.
-
Demontage & reiniging – mast, assen, cabine en hydrauliek worden uit elkaar gehaald; hogedrukreiniging en stralen onthullen verborgen slijtage.
-
Vervanging van slijtdelen – nieuwe kettingen, lagers, remvoeringen, banden en slangen; motor gereviseerd of batterij geplaatst bij SOH < 80 %.
-
Revisie kerncomponenten – verbrandingsmotor honen en afstellen of tractiebatterij opnieuw opbouwen; hydraulische pompen druktesten tot 210 bar.
-
Optionele upgrades – zijschuiver, LED-werklampen, blue-spot, camera’s; alles CE-conform ingebouwd.
-
50-punten veiligheidstest – rollerbank, belastingproef (110 % SWL) en volledige keuring; meetwaarden digitaal gelogd.
-
Finishing & levering – epoxyprimer, 2-laagse lak (fabriekskleur of huisstijl), nieuwe capaciteitsplaat en 6–12 mnd garantie.
Kosten & TCO-voordeel
Een gereviseerde A-merk-heftruck vraagt € 26-30 k kapitaalinvestering, versus ± € 55 k voor een nieuwe. Maar de echte winst zit in de total cost of ownership (TCO).
Scenario | Aanschaf | Onderhoud / jr | Restwaarde (5 jr) | TCO 5 jr |
---|---|---|---|---|
Nieuw A-merk | € 55 000 | € 3 200 | € 18 000 | € 50 000 |
Reconditioneerd A-merk | € 28 000 | € 2 400 | € 12 000 | € 34 000 |
Nieuw B-merk | € 22 000 | € 4 000 | € 6 000 | € 40 000 |
Bij een inzet van 1 400 uur per jaar bespaar je t.o.v. een nieuw A-merk dus ± € 16 000 in vijf jaar. Voeg daar 80 % minder stilstandkosten t.o.v. een nieuw B-merk aan toe (storingsratio < 1 %) en de financiële voorsprong wordt nog groter.
CO₂-impact
Volgens een LCA-onderzoek van de Europese Material Handling Federation ontstaat bijna 50 % van de levenscyclus-uitstoot van een heftruck tijdens de productie. Door een bestaand chassis en mast te hergebruiken, vermijd je gemiddeld 2,8 ton CO₂-eq per gereviseerde 2,5-tons dieseltruck.
Case-study: Linde H25 D (bouwjaar 2014 → gereviseerd 2025)
Meetpunt | Voor revisie | Na revisie |
---|---|---|
Olielek | 0,4 l / 8 u | 0 ml / 8 u |
Hefkettingen | 82 % Ø | 100 % OEM-nieuw |
Brandstofverbruik | 5,4 l diesel/u | 4,9 l diesel/u |
50-punten-test | 7 NOK’s | 0 NOK’s |
TCO-winst 5 jr | – | € 14 200 |
“We draaien nu 24/7 ploegen zonder ongeplande stop. De truck voelt letterlijk als nieuw.”
— Peter Vermeiren, Teamleider Warehouse
Aangevulde checklist – zo kies je veilig een revisiepartner
-
Onderdelengarantie en levertijd – vraag hoeveel jaar (of draaiuren) de leverancier onderdelenbeschikbaarheid garandeert én hoe snel cruciale componenten geleverd kunnen worden.
-
Service-SLA & responstijd – eis een contractuele responstijd (bijv. < 4 u binnen de Benelux) én een vaste uurtariefstaffel voor eventuele interventies buiten garantie.
-
Herkomst- en kwaliteitsrapport – laat vastleggen of gebruikte revisieonderdelen OEM-gecertificeerd zijn en bekijk de traceerbaarheid (serienummers) in het dossier.
-
Garantie – minimaal 6 mnd / 500 u all-risk; bij voorkeur uitbreidbaar tot 12 mnd / 1 000 u, inclusief arbeid, onderdelen en voorrijkosten.
Klaar om uw heftruck een tweede leven te geven?
Bel +32 (0)13 35 09 09, mail info@khb.be of vul het formulier in – dan staat ons techniekteam binnen 48 uur op uw stoep.
(Artikel nagekeken door Jan Peeters, technieker – laatste update 10 juli 2025.)
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen reconditioneren en een standaard “refurbished” heftruck?
Bij reconditioneren wordt de truck volledig gedemonteerd, alle slijtdelen en kritieke componenten worden preventief vernieuwd en de machine krijgt een nieuwe laklaag + officiële keuring. Een doorsnee “refurbished” truck is vaak beperkt tot een schoonmaakbeurt en cosmetische opfrissing.
Hoe lang gaat een gereviseerde A-merk-heftruck gemiddeld mee?
Met een goede revisie kun je rekenen op nog 5–7 extra jaren bij enkel-ploegendienst (± 7 000 draai-uren). Bij regelmatige onderhoudsbeurten blijft de storingsratio doorgaans onder de 1 % per jaar.
Blijft de CE-conformiteit en keuring geldig na de revisie?
Ja. Na de 50-puntentest voert een onafhankelijke keuringsinstantie een volledige keuring uit. Je ontvangt een nieuw keuringscertificaat waarmee de truck opnieuw CE-conform is en één jaar officieel gekeurd blijft.
Kan ik mijn heftruck blijven gebruiken tijdens het reconditioneringsproces?
Absoluut. We leveren een gelijkwaardige huurtruck, zodat je operatie zonder stilstand doorloopt gedurende de 2–4 weken dat je eigen truck in revisie is.
Hoe verhoudt de kostprijs per draai-uur zich tot een nieuwe A-merk- of B-merk-truck?
Bij een inzet van 1 400 uur/jaar ligt de kostprijs per uur voor een gereviseerd A-merk circa € 2,40, tegenover ± € 3,60 voor een nieuw A-merk en ± € 2,85 voor een nieuw B-merk – dankzij lagere CAPEX én minder stilstand.